Terima kasih kerana berkunjung ke blog ini. Blog ini adalah untuk meluahkan rasa dihati tanpa sebarang niat menyinggung sesiapa. Oleh itu, saya meminta maaf jika sekiranya ada yang tersalah kata, tersilap faham dan sebagainya. Thank you for stopping by to my blog. This blog is open to express my feeling, thought, view, opinion etc without any intention to offending anyone, so firstly, i'm apologizing for any misconveniences, misunderstanding,misconception and etc.

Wednesday, May 12, 2010

Ideologi

IDEOLOGY
From Wikipedia, the free encyclopedia:

An ideology is a set of aims and ideas that directs one's goals, expectations, and actions. An ideology can be thought of as a comprehensive vision, as a way of looking at things (compare worldview), as in common sense (see Ideology in everyday society below) and several philosophical tendencies (see Political ideologies), or a set of ideas proposed by the dominant class of a society to all members of this society (a 'received consciousness' or product of socialization). The main purpose behind an ideology is to offer change in society, and adherence to a set of ideals where conformity already exists, through a normative thought process. Ideologies are systems of abstract thought (as opposed to mere ideation) applied to public matters and thus make this concept central to politics. Implicitly every political tendency entails an ideology whether or not it is propounded as an explicit system of thought.

Bagi ku, ideology boleh jadi sesuati yg individualistic, perkumpulan dan juga boleh jadi sesuatu yg lebih besar. Ia adalah sesuatu yang abstract. Maka kena dilihat dari sudut ia diwujudkan atau dijadikan atau dilahirkan. Tujuannya? Cara? Proses? Etika? Tanggungjawab sosio? Peraturan? Undang-undang?

Maka apakah ideology yang dicari? Apakah ideology yang lengkap dan merangkumi segala sesuatu? Adakah Agama/Ugama suatu ideology? Adakah idea satu idoelogi?

Hemmm….jika dikembangkan maka kita akan dapat lihat kekadang kita bercanggahan tetapi sebenarnya kita memeperkatakan sesuatu yang berlainan kelihatannya TETAPI menjurus kepada ‘pokok yang sama’….keliru…hemmm maka perhalusi dengan hati yang tenang tanpa emosi dengan jiwa yang berpegang teguh pada Allah.

Isu sama, perbincangkan sama, permahaman perspektif berbeza, pokoknya sama, akarnya sama Cuma batangnya berbeza begitu juga dahannya TAPI sebenarnya kita memperkatakan sesuatu yang sama dari sudut yang berbeza, perspektif yang berbeza, TAPI pemahaman yang sama TETAPI kupasan yang berbeza menjadikan seolah ia SATU perbezaan SEDANGKAN kita memperkatakan sesuatu yang sama. Adakah kita ingin memenangkan DIRI atau ingin memenangkan APA?

Ia bergantung pada sudut yang kita pandang, fikirkan, juruskan dan perspektif kita. Hemmm maka apakah erti perspektif menyeluruh dan global? Dan adakah ‘Vertical Integration’ boleh diaplikasikan disini….!!!!

Bagi saya yup dan ya dan yea dan apa juga yang se-erti dengannya.

Ada yang berkata orang yang bijak adalah orang yang menjawab dan memberikan jawapan…!!!! Ada yang berkata orang yang bijak adalah orang yang Bertanya, Berfikir dan mencari Kebenaran, Jawapan dan mengongsikannya….!!!!
Ada juga yang berkata, orang yang bijak kurang berkata, diam dan hanya berkata jika perlu…!!!!

Ini membuktikan satu perspektif yang berbeza TAPI akar yang sama atau objektif yang sama. Tetapi kenapa kita bertelagah sesama sendiri??? Maka apakah kata putusnya dan berakhirnya pertelagahan??? Siapakah yang rugi???

Jadi apakah ideologi yang paling lengkap, universal, global dan mencakupi segalanya.......hehehehehhehee

No comments:

Post a Comment