Terima kasih kerana berkunjung ke blog ini. Blog ini adalah untuk meluahkan rasa dihati tanpa sebarang niat menyinggung sesiapa. Oleh itu, saya meminta maaf jika sekiranya ada yang tersalah kata, tersilap faham dan sebagainya. Thank you for stopping by to my blog. This blog is open to express my feeling, thought, view, opinion etc without any intention to offending anyone, so firstly, i'm apologizing for any misconveniences, misunderstanding,misconception and etc.

Wednesday, May 19, 2010

Demi Waktu Dhuha dan Ilmu

Demi waktu dhuha,
Dan malam apabila ia sunyi-sepi -
(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).
Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.
Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda – berpuas hati.
Bukankah dia mendapati engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan?
Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu – Al-Quran)?
Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Ia memberikan kekayaan?
Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,
Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik;
Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.

Aku pilih ayat nih, sebab kejadian hari ini pada jam 1130pm 18/05/2010, yang bermula sejak ahad 16/05/2010 rasanya, benar2 buat aku marah dan mengingatkan aku akan kata2 orang terdahulu.

Seperti aku katakan, Ilmu adalah kurnian Allah maka ia adalah nikmat. Jika nak menguji atau menganiayai orang baik ditujukan pada Bangsa Yahudi atau musuh 'yang nyata' DAN BUKAN pada bangsa dan orang yang seagama. Kan itu namanya melemahkan bangsa sendiri sekaligus melemahkan dan meletak taraf Ilmu tidak ditempat sepatutnya dan ini juga menempatkan hati akal dan jiwa kita ditempat yang paling bawah.

Jika dikatakan untuk membetulkan maka bertanyalah semula pada diri ADAKAH INI CARA YANG DIANJURKAN DAN DIAJARI OLEH ISLAM? Adakah jika begitu yang aku alami dipanggil pendekatan atau penganiayaan? Dan pabila aku bertindak mempertahankan diri dan 'menyambut permainan' maka kalian merasakan aku melampau? Tetapi apakah yang kalian perbuat? Tidakkah itu lagi melampau? Kerana itu dinamakan nak menguji jadi aku layani sebentar permainan bodoh kamu maka mengapa memohon ampun padaku sedangkan mohon ampunlah pada Allah sebab DIA Maha Pemberi Ampun bukannya aku yang serba lemah ini....dan kerana ini aku kehilangan waktu yang berharga aku peruntukkan untuk sesuatu yang lebih penting dan baik.

Ayat ini diajarkan pada aku masa zaman aku mengaji dengan si Nenek di Padang lalang dan Aki Busut Jin (Lupa nak maklumkan Guru mengaji aku ada Dua orang di usia ini, Si Nenek mengaji malam dan si Aki mengaji petang - entah ayah kata bersebab- ikut aja, tapi banyak cabarannya oooo masa nak pergi dan balik hampehhhh kecut aku- ingat aku diajar dengan cara senang ke apa oleh ayah aku). Dia berkata padaku, H….. ayat nih bagi yang tahu dan bersyukur maka dia akan mendapat keberkatan dan hikmah yang cukup banyak. Aku bertanya apa dia aki, dia kata:
1) dilorongkan agar tidak sesat
2) diberi kefahaman syukur dan ilmu
3) diberikan cahaya ketika mendung
4) dibukakan cahaya dan lorong taubah dan merendah diri
5) pendinding dan hikmah
6) dan bermacam lagi termasuk lorong rezeki

Beliau dan orang yang terkemudian telah mengajarkan pula cara mengamalkannya agar hati akal dan jiwa juga turut ditundukkan maka yang tinggal adalah pilihan samada kita ingin menuruti atau tidak!!!! Maka fikirkanlah.

Jika Ilmu adalah nikmat atau kurniaan Allah maka adakah kita telah menzahirkannya dengan betul dan benar?? Jika tidak maka apakah yang telah kita zahirkan !!!!

Aku berharap kejadian malam ini menyedarkan Si Syeikh dan pengikut2 dan ahli2nya akan erti Ilmu yang sebenar. Jika kita rasakan diri kita berilmu maka pergunakanlah pada jalan yang betul. Jangan nak andalkan kalian ramai maka teguh. Maka ingatlah bahawa Alam ini besar lagi luas dan penuh dengan misteri dan kehebatan tersembunyi maka tunduklah pada Allah. Aku tolak baaiah Syeikh kalian tetapi aku pegang janji2 dan sumpah kalian dan akan aku tuntut…. Jika tidak maka musnah binasalah kalian sesuai dengan janji sumpah kalian oleh Allah.

Maka jagailah mereka wahai tuan Syeikh…. Agar tidak berbuat onar padaku mahupun sekaliannya apatah lagi keturunanku etc lagi samada dengan izin atau tidak darimu dan keturunanmu akan datang.

Orang berilmu ada berbagai jenis:
1) berilmu pada Ilmu Allah yang sebenar
2) berilmu dan hebat berdasarkan pada ‘sandaran’
3) berilmu tapi terpendam dan diam menunduk
4) berilmu kosong dan berserah lagi tawakkal padanNYA
5) etc

maka anda di mana???? Dimanakah anda letak Ilmu dan pengetahuan anda?? Dimanakah anda letakkan baaiah anda yang sebenar??? Dimanakah anda letakkan diri anda dan Ilmu anda?

Ilmu digunakan dengan hak dan betul ATAU anda dipergunakan oleh ilmu anda ?????
Jadi pilihlah antara ILMU BERTUNJANGKAN ALLAH atau ILMU BERTUNJANG SANDARAN OR ETC ????? Tepuk dada tanya selera. Jadi dimanakah IMAN dan sebagainya ??? Akal ??? Jiwa ??? Hati???

Ingin jadi hebat tetapi anda rasa setinggi manakah kehebatan anda disisiNYA mahupun di mataNYA ??? Atau di sisi orang yang sabar dan menggunakan Ilmu ditempat sepatutnya??? Jika anda rasa besar or hebat maka nasihat saya, baliklah bertaubat dan memperbaiki diri. Sebab saya merasa malu dan takut nak mengaku sebegitu sebab saya kekurangan yang amat sangat untuk menjadi sehebat dan sebesar itu umpama setitis air dilautan sahaja layaknya.

Al-Baqarah
[18]
Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).
[19]
Atau (bandingannya) seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, bersama dengan gelap-gelita, dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jarinya ke dalam telinga masing-masing dari mendengar suara petir, kerana mereka takut mati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan) Allah meliputi orang-orang yang kafir itu.
[20]
Kilat itu pula hampir-hampir menyambar (menghilangkan) penglihatan mereka; tiap-tiap kali kilat itu menerangi mereka (dengan pancarannya), mereka berjalan dalam cahayanya. Dan apabila gelap menyelubungi mereka, berhentilah mereka (menunggu dengan bingungnya). Dan sekiranya Allah menghendaki, nescaya dihilangkanNya pendengaran dan penglihatan mereka; sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
[21]
Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.
[22]
Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).
[23]
Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.

No comments:

Post a Comment