Terima kasih kerana berkunjung ke blog ini. Blog ini adalah untuk meluahkan rasa dihati tanpa sebarang niat menyinggung sesiapa. Oleh itu, saya meminta maaf jika sekiranya ada yang tersalah kata, tersilap faham dan sebagainya. Thank you for stopping by to my blog. This blog is open to express my feeling, thought, view, opinion etc without any intention to offending anyone, so firstly, i'm apologizing for any misconveniences, misunderstanding,misconception and etc.

Wednesday, September 1, 2010

Mengenangkan Insan

Bebarapa minggu lepas banyak mengajar dan mengingatkan aku akan banyak perkara bersama-sama shahanshah.

Ada mencani ilmu,menangani ilmu dan ada yg tidak. Apapun ragam manusia menjadi perhatian.

Ada yg mencari A tetapi sebenarnya mencari B, ada yg mencari pengertian dalam erti kata yg sebenar dan ada yg tidak, ada yg cuba usaha memahami dan bertanya dan ada yg sekadar melontar pertanyaan dan persoalan tanpa mahu memahami lantas bertanya soalan yg sebenar.

Ada yg mencari 'ilmu' tapi masih kabur dirinya. Apapun ilmu yg ada kini dan lepas dan akan datang adalah milik Allah dan tiada satu pun milik insan. Ada insan yg berhati2 dengan ilmunya dan ada juga yg mengumbar nafsu dengan ilmunya. Hemmm dunia2 takkan berubah sentiasa berulang bak kata Qur'an.

Ada yg ingin mengenali Alam tanpa sedar telah mengenalinya, ada yg mencari pemahaman tipudaya 'ghaib' tanpa sedar telahpun mengetahuinya tetapi tidak sedar atas banyak sebab. Bak kata sigmund mengenai teori takut/ketidakpastiannya hemmmm.

No comments:

Post a Comment