Terima kasih kerana berkunjung ke blog ini. Blog ini adalah untuk meluahkan rasa dihati tanpa sebarang niat menyinggung sesiapa. Oleh itu, saya meminta maaf jika sekiranya ada yang tersalah kata, tersilap faham dan sebagainya. Thank you for stopping by to my blog. This blog is open to express my feeling, thought, view, opinion etc without any intention to offending anyone, so firstly, i'm apologizing for any misconveniences, misunderstanding,misconception and etc.

Saturday, October 2, 2010

Entahler ....

Terbaik dan Sesuai

Kita mungkin bukan yg terbaik, paling baik atau paling afdal dalam memberikan nasihat dalam apa jua tajuk.

Tetapi kita mungkin yg terbaik yang ada.

Apapun, ia tak sepatutnya menghalang kita dari mengingatkan 'saudara' kita baik dlm apa jua isu dengan memberikan nasihat2, pedoman2, sokongan2,galakan2 yg baik dan bagus BIARPUN pada hakikatnya kita sendiri tidak melakukannya.

Walau dikatakan TAK BAGUS tetapi dari situ oraklah langkang utk sama2 melakukannya atas kesedaran bahawa kita juga perlu berubah mengikut yg terbaik.

Apapun, ada perubahan yg berlaku sekelip mata DAN ada juga secara gradual (berperingkat).
Dan baik ATAU buruk yg kita terima dan hadapi, IA adalah semuanya UJIAN maka jika menganggapnya begitu maka akan terbuka hati dan diri utk menjaganya dan berhati dalam apa jua.

Ada juga dugaan yg datang dari sangkaan, baik yg BAIK mahupun BURUK, persoalannya adalah Bagaimana kita menanganinya? Apa yg kita perbuat? Apa yg perlu kita buat?
Ada yg melarikan diri, ada yg begini dan begitu .... tetapi janganlah sesekali memutuskan silaturrahim kerana ia adalah penghubung kepada apa yg sukar kita fahami.

Dari sangkaan akan jadi benar tetapi dlm perspektif yg berbeza dan lain, dan penyebabnya bukan sesapa tetapi kita Dan bukankah diketahui bahawa kita akan sentiasa diragukan dan dilagakan!!!

Carilah jalan diantara sekian banyak pilihan jalan2 yang ada didepan ...... menapaklah sebaiknya setiap hitungan dan berhentilah meneliti perjalanan maka teruskanlah maju bila bersedia.

Berharaplah pada yang pasti dan utk yang pasti bukanlah pula pada yg sebaliknya. bersihkan diri,, istigfar sebanyak mungkin dan buangkan keraguan dan sangkaan kerana ada yang membawa pada kerugian.

Sepanjang hidup, kita akan sentiasa dihadapkan dengan ujian, maka adakah kita fikir kita takkan sesekali diuji!!! Maka dimanakah kita kini dalam perjalanan yg kita harungi, menyelusuri kehidupan tanpa menanggung dugaan Illahi yg datang tanpa kita fahami tetapi berhikmah dan tanpa kita sedari yg kita hadapi adalah semata ujian yang nyata.

Terlalu banyak berkata2 tetapi sedikit yang memahami dan mendalami amat memenatkan .... noktah titik detik semakin menghampiri .... adakah segalanya bermakna dan berbaloi.

No comments:

Post a Comment