Terima kasih kerana berkunjung ke blog ini. Blog ini adalah untuk meluahkan rasa dihati tanpa sebarang niat menyinggung sesiapa. Oleh itu, saya meminta maaf jika sekiranya ada yang tersalah kata, tersilap faham dan sebagainya. Thank you for stopping by to my blog. This blog is open to express my feeling, thought, view, opinion etc without any intention to offending anyone, so firstly, i'm apologizing for any misconveniences, misunderstanding,misconception and etc.

Tuesday, May 3, 2011

Alam dan kehidupan ...

Semakin aku dan beberapa orang sahabat menjauhi 'alam' semakin ia menghimpit cuba membolosi, arghhhh semakin tak dilayan makin ia mendatang ... alangkah berat cubaan ini. Semakin dilayan maka makin banyak yg perlu difahami dan diperhalusi ...... apapun bagi aku semuanya dongeng semata.

Yaa Allah berikanlah kami tunjukilah kami bimbingilah kami agar kami tidak terjerumus tipudaya maka rugilah kami. Yaa Allah perkuatkanlah kami asas kami atas landasanMU.

Perspektif itu luas amat tapi yg sempit adalah kita maka apakah yg kita fikirkan ..... aku tak mencari apa2 kecuali yg aku sendiri ketahui aku cari, dimana aku rasakan semakin menghampiri walau tiada kefahamn tapi aku positif akan bakal mengharungi dan mendatanginya maka akan ada satu keputusan yg perlu di ambil.

Alangkah rapuhnya pegangan insan alangkah lemahnya kami sebagai makhluk Allah ... jika benar dikata maka Yaa Allah jadikanlah ia kenyataan seperti kehendakku keinginanku dan doaku permintaanku padaMU.
Lindungilah kami sekeluarga Yaa Allah, berikanlah kami kekuatan, ketabahan, ketahanan, ilmu, kemampuan yang diperlukan dan dihajati dan tetapkanlah kami dalam iman dan jalanMU, kurniakanlah kami kesejahteraan ketenteraman keamanan keselamatan.

Kita masuk sana masuk sini mencari sesuatu yang kita yakini tetapi adakah benar tafsiran kita jika asas telah jauh dari panggang ..... maka dimanakah kiat berpijak dan berpegang. Maka dimanakah Akal, hati, jiwa, .... ,...., ....dan ..... .

Siapakah kita di bumi Allah ini, dimanakah kita dan kenapakah kita?
Darjat!!! hahahahaa percetusan yg terjadi mula dilangit yang hanya akan berakhir pabila kita dipanggil mengadapNYA. Hahahahaha mulianya kita kerana darjat yg Allah berikan TETAPI hinanya kita kerna diri kita sendiri dari segumpal yang hitam ...............

Kita mencari-cari tercari2 kenapa kita? kenapa kita terseksa etc tapi kita kurang menanyakan orang2 lain memikirkan yg sebaliknya ... bertuahkah kita? hinakah kita? terseksakah kita? dan sebagainya .....
bak kata semuanya yang kita tanyakan kenapa aku kenapa aku kenapa aku? kenapa begini kenapa begitu tetapi adakah itu yg patut kita tanyakan ......................

Rindu ... rindu yang sebenar ujud dari hati yg dalam ..... dari sudut yg tidak kita fahami dan sesuatu itu dijadikan bersebab ... tetapi kita kurang memikirkan persoalan yang sebenar..... tetapi apakah persoalan yang sebenar ................

Arghhh rindunya aku pada kerinduan yang telah lama tiada wujud dalam diri ini. Rindu yang terpadam dari titik kehidupan ini bermula segalanya dan berterusan kini yang ada cuma senyuman yang menggembirakan sekeliling ..................... Allah dimanakah aku .................. napa rinduku telah berubah ... kenapa rinduku telah mati .... kenapa kini dari sewaktu dulu aku menyedari rinduku telah bertukar pada yang pasti walau dikit tapi tetap aku akui dan membesar kini ....................

3 comments:

  1. Alam dan Kehidupan....saling memerlukan...

    ReplyDelete
  2. Entah Allah sengaja membiarkan hambaNya dalam kerinduan, supaya mengetahui indahnya cintaNYA…!!

    ReplyDelete
  3. hehhe bukan entah tapi yg bermula pasti akan berakhir TETAPI bagaimana coraknya akhir itu .........

    ReplyDelete